KENYA

27 december 2006 - 7 januari 2007

Det stora äventyret ...

Dag 1

26 december samlades hela stora familjen i Köpenhamn för att övernatta nära flygplatsen. Incheckningstid kl 05.00 den 27 decmeber.

Dag 2

Incheckning i Kastrup kl 05.00. Avfärd mot Bryssel kl 08.00. I Bryssel fick vi vänta några timmar innan vi påbörjade den 8 timmar långa flygningen mot Nairobi. Flygningen gick bra men den var lång. Tur att det finns portable DVD, I-pod, leksaker och kusiner. När vi landat i Nairobi kl 21.00 möttes vi av våra guider Gideon och Joshua som skulle följa oss genom våra safaridagar. Tyvärr fick vi vänta en stund på flygplatsen eftersom Henriks väska hade tappats bort på vägen - stackars Henke. Vi kördes genom ett regnigt och mörkt Nairobi till vårt hotell. Lite "nattamad" och sedan i säng. Tidig väckning för avfärd mot Amboseli.

Dag 3

Avfärd från Nairobi kl 09.00. Joshua rattade oss ut genom downtown Nairobi och ut på gropiga asfalterade afrikanska vägar. Det tar tid att ta sig fram i Kenya - max hastighet för våra minibussar var 80 km/h men den hastigheten uppnådde vi inte så ofta.

På en mack längs vägen.

Vid 2-tiden kom vi fram till Ol-Tukai Lodge i Amboseli. På väg in hann vi se lite djur ...

Pijaff (Felix språk)

Twiga (Swahili)

Zebror (i bakgrunden Masai boskap)

Elefantflock

Väl framme checkade vi in och åt lunchbuffé. Vi hittade snabbt badkläderna och barnen svalkade sig en kvart i poolen innan vi åkte ut på game drive. Det blev en lyckad sådan - många djur och besök hos de spartanska men affärsdugliga masaierna.

Hyena

Gnu

Babian

Apmamma med bebis

Männen och kvinnorna från byn hälsades oss välkomna med en sång. Männen visade att de kunde hoppa högt. De bad en bön för oss och hoppades att våra fickor var välfyllda med pengar så vi kunde handla deras hantverk.

Inte precis Promenadvägen 12 ...

Ingen bil, men en fin cykel!

Färgstarka masai kvinnor

You like something? You buy? It´s made by my family ...

Afrikansk vildkatt

Lejonflock i skymningen. Tyvärr gick de in och gömde sig i gräset när vi kom och skulle titta på dem. Vi hann bara få en liten glimt av dem och som tur är en liten bild.

Så här bodde vi på Ol Tukai Lodge. Här stannade vi en natt. På natten regnade och åskade det jättemycket.

Dag 4

Vi vandrade mellan vattenpölarna till frukosten. Felix kräkte. Skynda till bussen. Avfärd mot Ngulia Lodge. Tanken var att vi skulle köra ca 100 km genom nationalparken för att komma dit - men vår guide valde en lång omväg pga allt regn som kommit. Den andra bussen med kusinerna och Henke åkte den korta vägen. En strapats full färd på många sätt och vis men tidsmässigt lika lång som vår på 450 km studsiga kenyanska vägar. Vår långa färd var inte mindre strapats rik men av helt annan karaktär - stor bilolycka, bilköer, felix kräk, konstiga toaletter mm. Här är några bilder från vår långa färd.

Full aktivitet längs vägarna ...

När vi träffade de andra igen på seneftermiddagen gjorde vi ett besök vid Mizima springs ett tillhåll för många flodhästar och krokodiler.

När vi körde från Mizima springs träffade vi på den här stora elefanten.Vi vände ganska snabbt. Elefant hanen var inte särskilt glad över att få sällskap. Tur var väl det för när vi körde en annan väg stötte vi på det djur vi trodde skulle bli svårast att få se i Afrika ...

Leoparden - tyvärr blev bilden mycket suddig. Det var precis i skymningen och sedan vill man inte gärna sätta blixten i ögonen på en  leopard när den bara är 1 meter från bussen. Vi tog med oss en fantastisk upplevelse av ett mycket ståtlig djur.

Utsikt från Ngulia Lodge

Dag 5

Avfärd mot Satao Camp ett tältläger mitt på savannen - utan inhängnad! Bilfärden var rätt så lång och det var varmt och svettigt i våra minibussar. När vi kom fram till Satao Camp serverades vi en god lunch i skuggan av ett jätteträd med utsikt över savannen. Vi firade Henriks 25 årsdag.

En pinne och lite sand duger bra som penna och papper

Födelsedags middagen - grillspett!

Dag 6

Nyårsafton. Heldag på Satao Camp med 2 game drives. Här nedanför kan ni se en blandad kompott av bilder från dagarna på Satao Camp.

Eftersom det regnade en hel del så var våra vägar ganska så våta! Det hände att vi fastnade. Men våra skickliga chaufförer lyckades komma loss.

Hur många ben?

Stor fin giraff

Pumba

Schakal

Ett termitbo är tio gånger så stort under marken som ovanför ...

Waterbuck

Örn

Örn med byte

Hur skapade gud de här?

Bufflar

Fantastisk solnedgång!

Så här såg det ut på Satao Camp. Notera den lilla stenen med DANGER. Det gällde att hålla sig till stigarna de vilda djuren kan komma nära! På kvällen fick man snällt vänta på en vakt innan man kunde bege sig till kvällsmaten!

Verandan utanför våra tält.

Vår toa i tältet - varmt vatten 1 gång om dagen - men toa med ordentlig spolning dygnet runt!

Utanför tältet!

Dag 7

Avfärd mot Mombasa och Pinewood Village. Sol och bad tills det var dags att åka flyga hem igen!

När vi körde ifrån Satao trodde vi att babianerna ville följa med - de var åtminstone på vandring åt samma håll som oss.

Hela gänget - minus Michael!

PINEWOOD VILLAGE

Poolen ...

Stranden ...

Snäcksamlare ...

kung, kung, kung i baren ...

Sjörövarfabbe farfars far ...

Skrattande pågar i indiska oceanen!

Goda drinkar  före kvällsmaten ...

Dags för hemfärd ...

Hastigt och lustigt fick vi åka från lyxen på Pinewood. En lång hemresa påbörjades. Inställda plan, inga sittplatser på Nairobis flygplats, sköna sängar på Holiday Inn i Bryssel, flyg till Köpenhamn med delar av svenska handbollslandslaget, svenska vägar, hemlagad middag, egen säng. Allt som allt tog detta ca 28 timmar!

Trötta barn på flygplatsen i Nairobi. Lång väntan - inga stolar - men Blixten McQueen på den portabla DVD:n.